Aziza’s politieke top drie: “Bewoners helpen waar ze zelf opgeven of de weg niet weten”

2 maart 2024

Op 16 maart 2022 ging Tilburg naar de stembus, en werden Stefan JansenBea Mieris en Aziza Aboulkacem gekozen in de gemeenteraad namens de PvdA. Deze maand is hetdaarmee precies twee jaar geleden. Dat betekent dat ze op de helft zijn van hun raadslidmaatschap, dat vier jaar duurt. Een ideaal moment om de balans op te maken. We stellen onze raadsleden daarom ieder de volgende vraag: Wat zijn jouw drie grootste politieke successen in de eerste twee jaar?

Het is Aziza’s eerste keer als raadslid in de Gemeenteraad van Tilburg. Ze heeft een lange carrière als ambtenaar bij de gemeente Tilburg achter de rug als assistent van vier burgemeesters. In 2022 besloot Aziza de stap naar de politiek te maken en werd gekozen als volksvertegenwoordiger voor de PvdA. “Ik ben raadslid, niet voor mezelf maar voor jou. Ik wil jouw stem zijn in de raad. Mijn doel is dat bewoners in de stad worden geholpen daar waar zij zelf opgeven of de weg niet weten. Ik wil ervoor zorgen dat jouw vraag bij de juiste ambtenaar terechtkomt en dat we in de wijken inzetten op verbinden met elkaar.” Opkomen voor anderen zit in haar DNA, en dat zie je terug in haar top drie.

1. Het aankaarten en voorkomen van femicide

Femicide is moord of doodslag op een vrouw, waarbij het vrouw-zijn een belangrijke rol speelt. Moord of doodslag omdat een vrouw haar eigen keuzes maakt, grenzen stelt of in het beeld van de dader (een man) niet voldoet aan het gedrag wat volgens de dader bij “een vrouw” hoort. Het zijn thema’s gerelateerd aan vrouwenonderdrukking die tot de moord of doodslag leiden. Het vergrijp heeft vaak met macht en controle over de vrouw te maken. Het tegengaan van femicide is mede na de uitvaart van de Tilburgse Yke een belangrijk thema voor Aziza geworden in haar periode in de raad.

Aziza mocht de uitvaart van Yke Engel in woord begeleiden. Yke is een Tilburgs slachtoffer van femicide. Aziza trekt samen met de zus en moeder van Yke op om dit probleem bespreekbaar te maken. Ze schreef een blog over Yke, en het taboe wat rust op het benoemen van femicide. In juli 2023 werd een motie over het onderzoeken en voorkomen van femicide in de gemeente Tilburg unaniem aangenomen door de raad.

Dat er nog steeds taboe rust op het onderwerp, blijkt ook uit de brief van het college naar aanleiding van de motie uit 2023. Er is bijvoorbeeld geen aparte categorie voor femicide in de statistieken rondom moord en doodslag. Zo is het moeilijk om in kaart te brengen hoe groot het probleem in Tilburg is. Daar komt verandering in: de betrokken instanties gaan femicide beter cijfermatig in beeld brengen. Ook gaan instanties aan de slag met het vergroten van bewustzijn over signalen van geweld, en worden verbeteringen in het zorg- en beschermingsaanbod onderzocht.

2. Cultureel-sensitieve zorg voor ouderen

Toen Aziza’s vader te maken kreeg met dementie, werd voor haar duidelijk dat er meer cultuur-sensitieve zorg nodig is in Nederland. Haar vader kon maar niet aarden in het verzorgingshuis. Uiteindelijk werd voor hem een plek gevonden in een verzorgingshuis in Boxtel dat speciaal is ingericht voor arbeidsmigranten. “Dat was voor mijn vader ideaal; ze hadden daar een bazaar met een Turkse hoek, een Marokkaanse hoek. Er was een Egyptische kok die rekening hield met het eten. Er stond muziek op uit deze culturen. Dat creëert een gevoel van herkenning en droeg bij aan een betere gemoedstoestand.”

Nadat haar vader was overleden, heeft Aziza contact gezocht met haar netwerk om een soortgelijk verzorgingshuis te realiseren in Tilburg. “Iemand die het gaat bouwen heeft een locatie gevonden, en degene van wie de grond is heeft het beschikbaar gesteld. Hij gaat het bouwen, en we moeten alleen nog wachten op goedkeuring vanuit de gemeente. Als je aan mij na vier jaar vraagt wat ik heb kunnen betekenen, is dit het belangrijkste.”

3. Mentaal welzijn van jongeren

De mentale zorg voor jongeren houdt Aziza ook bezig. Er spelen veel problemen onder jongeren, die kunnen leiden tot depressie of zelfs zelfmoord. “Dat zie ik bij mijn werk als uitvaartbegeleider ook. Dat raakt me heel erg. Daar wil ik graag meer aandacht voor vragen.” Zo stelde de PvdA aan het begin van de raadsperiode al vragen over de isolatie en eenzaamheid onder jongeren, die is toegenomen sinds de Corona-pandemie. Ze ziet steeds meer jongeren worstelen met hun mentaal welzijn en zal dan ook tijdens haar raadsperiode aandacht blijven vragen voor dit thema.

Wil je Aziza bereiken voor een vraag? En ben je burger in de stad Tilburg? Stuur dan een bericht naar a[email protected] Je kan Aziza ook volgen op Instagram, Facebook, Tiktok of LinkedIn.