Beste juf Jacqueline

Door Yusuf Çelik op 14 maart 2019

Onze Juul en Frans komen vrijdag 15 maart niet naar school, want jij gaat staken.

Zij snapten eerst niet waarom, dus dat hebben wij als ouders geprobeerd uit te leggen.

‘De juf vindt ons toch wel leuk?’, vroegen ze.

‘Ja’, zeiden wij. ‘Alleen moet de juf voor ze naar jullie klas mag gaan, vaak nog heeeel veeeel andere dingen doen voor school. En als jullie al weer lang bij ons thuis zijn, dan moet juf nog steeds heeeeel lang doorwerken.’

Dat vinden Juul en Frans erg oneerlijk, zeiden ze toen. ‘Kunnen wij de juf dan niet helpen met opruimen’, riepen ze spontaan.

Ze zouden hun vriendjes ook vragen te helpen. ‘Dan hoeft ze niet te staken en kunnen we gewoon naar school.’

Wij als ouders en lid van de PvdA, vinden dat natuurlijk een prachtige actie van de kinderen, dat begrijp je wel Jacqueline. Wij snappen echter heel goed dat een paar lieve kleine kinderhandjes, hoe snel gevuld ook, niet voldoende zijn om de tekorten te compenseren die dit kabinet in het onderwijs moet dekken.

Onze kleine kinderen kunnen we nu nog niet duidelijk maken dat het ontoelaatbaar is dat er te weinig geld is voor goed onderwijs, zoals ouders met kinderen op de middelbare school of in het hoger onderwijs dat al wel kunnen. Onze twee snappen inmiddels wel dat de juf soms heel erg moe is en dan even noodgedwongen een dagje thuis blijft om uit te rusten.

Maar Juultje en Franske willen het liefst graag elke dag naar school. Niet vier dagen, omdat jij te weinig collega’s hebt. En ze willen ook niet thuis zitten, als er bij jou op school ineens een griepaanval plaatsvindt. Dus zij vinden het goed van jou, hun juf Jacqueline, dat je nu naar de minister in Den Haag gaat om te vragen om meer juffen en meesters voor hun school. En ze hopen dat je ook nog wat meer centjes gaat krijgen voor al het werk dat je moet doen.

Wij gaan daarom dus gewoon ook met de bus naar Den Haag, op 15 maart. Die speciale busreis is door onze partij georganiseerd. We kunnen op een paar plaatsen in Brabant opstappen. We rijden met zijn allen achter jullie vakbondsbussen aan naar Hotel Babylon.

Trouwens, Franske en Juultje gaan met ons mee. op reis Zij zitten de hele week al hun eigen spandoek in te kleuren: ‘Wij willen onze juf terug’ staat er op.

Dat inkleuren hebben ze van jou geleerd Jacqueline, bedankt nog daarvoor.

Succes met de demonstratie, mede namens Yusuf, Bea, Rita en Hans,

en hopelijk weer tot maandag.

De ouders van Juul en Frans

Yusuf Çelik

Mijn naam is Yusuf Celik (40 jaar). Ik ben sinds 2022 wethouder Wonen, Wijken en Integratie in Tilburg voor de PvdA. Hiervoor was ik vanaf 2014 raadslid van de Partij van de Arbeid in Tilburg. Samen met mijn vriendin en onze twee dochters woon ik in de wijk Jeruzalem. Politiek gaat over mensen. Over zorgen,

Meer over Yusuf Çelik