De PvdA wil een actievere aanpak van leegstaande panden

Door Bea Mieris op 9 oktober 2023

De PvdA vindt langdurige leegstand van woningen en andere panden onacceptabel. Ze geven een onveilig gevoel, en dragen bij aan de woningnood in Tilburg. Tijdens de vorige begrotingsbehandeling, in november 2022, diende de fractie daarom een motie in tegen leegstand van woningen en andere panden. De motie werd aangenomen. Echter lijkt er nog weinig gebeurd te zijn om de leegstand in Tilburg aan te pakken. Ook in de programmabegroting van 2024 staat niets over het aanpakken van leegstand. Reden voor de PvdA om op te roepen tot een actievere aanpak van leegstand.

Actieplan leegstand

De PvdA stelt zelf een leegstandsverordening voor woningen voor. De huidige leegstandsverordening dekt namelijk alleen winkelpanden. In zo’n verordening moet volgens de PvdA in ieder geval een meldplicht van leegstaande panden door de eigenaar worden opgenomen. Meldt de eigenaar leegstand niet, dan kan een boete uitgedeeld worden. Tilburg kan daarmee het voorbeeld van Utrecht volgen. Daar is een meldplicht en bijbehorende boete al ingevoerd.

De volgende stap is als het aan de PvdA ligt een leegstandsheffing op leegstaande panden. Als boetes en heffingen niet werken, wil de PvdA dat er een mogelijkheid is om eigenaren te dwingen om hun panden te verhuren of te verkopen. Kraken is een ultieme optie als de hiervoor genoemde oplossingen allemaal niet werken.

Oplossingsrichtingen van het college

Daarnaast geeft het college in een raadsbrief uit maart 2022 zelf al een aantal oplossingsrichtingen. Zo wil het met een ’top 13′ van leegstaande en verloederde panden komen. De PvdA is benieuwd of die top 13 er al is. Ook zijn er gesprekken gevoerd in de wijken om te bespreken wat er moet gebeuren aan woningen die opgeknapt moeten worden. Bea vraagt zich af wat deze gesprekken op hebben geleverd.

Programmabegroting 2024

De PvdA-fractie ziet in de programmabegroting 2024 niets staan over de aanpak van leegstaande en verloederde woningen. Woordvoerder wonen van de PvdA Bea Mieris zegt erover: “leegstaande en verloederde panden geven een onveilig gevoel en zijn moeilijk te accepteren in een tijd van woningnood. De fractie zal daar in de debatten bij de programmabegroting 2024 opnieuw aandacht voor vragen en het college wijzen op de door de gemeenteraad aangenomen motie een jaar geleden.” De fractie is zelf gaan kijken bij een aantal leegstaande en verkrotte woningen, waarvan de oud-studentenwoning op de foto bij dit artikel al 7 jaar leegstaat.

Ook de SP en Lokaal Tilburg maken zich al jaren hard voor dit onderwerp, en hebben de motie uit november 2022 mede ingediend.

Ik ben Bea Mieris, gemeenteraadslid voor de PvdA in Tilburg. Alle mensen in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor jong en oud gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde wijk geeft meer kansen aan mensen met een lagere inkomens op een beter leven. Er moeten vooral