Feestballonnen oplaat verbod in Tilburg

Door Bea Mieris op 14 maart 2019

Tijdens het vragenhalfuurtje van 25 februari heeft Bea Mieris aan het college gevraagd een ballonnen oplaat verbod voor te bereiden. Het oplaten van ballonnen heeft immers schadelijke gevolgen voor het milieu en voor dieren. Door verstrikking en verstikking vinden dieren de dood. Amsterdam kent al een ballonnen oplaat verbod. Dit jaar nog wordt het in Rotterdam, Den Haag en Utrecht verboden. Ook Tilburg gaat nu een ballonnen oplaat verbod voorbereiden. Het verbod zal in de APV opgenomen gaan worden, beloofde het college in antwoord op de vragen van de PvdA fractie. Afspraken over ander plastic feestafval zoals plastic confetti gaat meegenomen worden in het evenementenbeleid. De volgende vragen werden gesteld.

1. Is het college het met de PvdA fractie eens dat het oplaten van ballonnen nadelige gevolgen heeft voor het milieu en voor dieren?

2. Is het college bereid om een verbod tot het oplaten van ballonnen voor te bereiden?

3. Is het college bereid om daar ook ander plastic ‘feestafval’ in mee te nemen, zoals plastic confetti?

VragenhalfuurtjeBallonnenOplaatverbod

Mijn naam is Bea Mieris, de nummer 2 van de PvdA Tilburg kandidatenlijst. Als raadslid voor de PvdA wil ik me inzetten voor kwetsbare woongebieden en voor kwetsbare groengebieden. Alle mensen in Tilburg, Udenhout en Berkel-Enschot moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor iedereen gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde