Door Bea Mieris op 24 juni 2021

Laat het NS-serviceloket niet verdwijnen!

Het centraal station van Tilburg kent een NS-serviceloket, waar 20 servicemedewerkers werkzaam zijn. Deze NS-medewerkers hebben een belangrijke functie; verkopen van kaartjes en andere NS-producten, bieden van hulp aan mensen/reizigers, beantwoorden van vragen, houden van toezicht en mensen welkom heten op het Tilburgse centraal station. Het station van Tilburg is een groot levendig station met de nodige reuring, waar de NS-medewerkers mooi over kunnen vertellen. Daarmee is het ook een sociaal functionerend station. Die positie staat helaas op het spel. De NS koerst af op sluiting van het serviceloket! Daarmee verliezen alle NS-servicemedewerkers hun baan. De NS-medewerkers en de vakbond VVMC voor het rijdend personeel luiden dan ook de noodklok. Tilburg wordt een self service station, met alleen een infozuil met een blauwe en rode drukknop. De blauwe klop is bedoeld om iemand vragen te stellen. Mensen in nood kunnen de rode knop indrukken!
De noodklok is geluid, omdat de NS binnen vier weken het besluit gaat nemen over het Tilburgse station. Dat vinden de PvdA en de mede-indieners een zeer ongewenste toekomst. Tilburg is het 20e grootste station van Nederland. Stations van Breda, Zwolle en Haarlem zijn de nummers 17, 18 en 19 in grootte en voor die serviceloketten vindt nu een heroverweging plaats. De PvdA roept het college op om de NS-medewerkers en de vakbond te hulp te komen en in actie te komen door op zeer korte termijn het gesprek met de NS-directie aan te gaan. En daarmee op te komen voor Tilburg als inclusieve stad en op te komen voor alle reizigers, in het bijzonder de kwetsbare reizigers en de NS-medewerkers en te zorgen dat Tilburg een full service station blijft. De motie werd unaniem aangenomen en het college gaat ermee aan de slag!
Lees hier de motie: Motie NS-serviceloket

Ik ben Bea Mieris, gemeenteraadslid voor de PvdA in Tilburg. Alle mensen in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor jong en oud gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde wijk geeft meer kansen aan mensen met een lagere inkomens op een beter leven. Er moeten vooral