Pak zorgcowboys in Tilburg aan!

Door Yusuf Çelik op 10 januari 2020

De PvdA Tilburg, LST en SP Tilburg willen dat gelden die bedoeld zijn voor de zorg, niet verdwijnt in de zakken van zorgcowboys, maar ten goede komt aan goede zorg. De fracties vragen een debat aan om de misstanden aan te pakken en naar de toekomst toe excessen te voorkomen. De partijen roepen het college op om nu echt werk te maken van dit dossier en te voorkomen dat er torenhoge winsten worden gemaakt. Eerder in augustus stelde de SP Tilburg al raadsvragen over het onderwerp. Het college stelde een onderzoek in. Het resultaat is onbekend. “Terwijl dit college bezig is met het doorvoeren van roekeloze bezuinigingen op de minimaregelingen en ingewikkelde hefbomen te bedenken, vergeten zij een rem te zetten op cowboys die ten koste van goede zorg hun zakken vullen”, aldus Yusuf Celik, fractievoorzitter van de lokale PvdA.

Onderzoeksjournalisten van Pointer (KRO-NCRV) hebben afgelopen twee jaar onderzoek gedaan naar buitensporige winsten in de zorg. Door middel van data-analyse hebben de onderzoekers de jaarrekeningen van een kleine 2000 zorgorganisaties in heel Nederland gescand en geselecteerd op organisatievorm en op basis van een minimale winst van meer dan 10% op jaarbasis. De winsten van deze organisaties worden niet aan de zorg besteed, maar vloeien vaak als dividenduitkering of managementfee naar directeuren en aandeelhouders. Bij rechtmatige declaraties en het verstrekken van de afgesproken zorg wordt gemiddeld 3 tot 5% winst gemaakt. De onderzoeksjournalisten hebben de dataset op hun website gepubliceerd. De drie politieke partijen zijn geschrokken van de reportage en bevindingen en is zelf in de dataset gaan zoeken. In deze datasets zijn vijf Tilburgse zorgaanbieders gevonden. Over de afgelopen twee jaar is er door deze organisaties meer dan 2,5 miljoen euro winst gemaakt (zie tabel).

Zorgorganisatie Winst 2017 Winst 2018
BV 1 215.817
BV 2 526.748 498.764
BV 3 450.826 482.248
BV 4 129.697 103.999
BV 5 113.396
Totaal 1.323.088 1.198.407

In 2017 en 2018 is er 2,5 miljoen euro niet naar de zorg gegaan, maar verdwenen in de zakken van deze zorgcowboys. De onderzoekers erkennen dat het controleren van deze instellingen buitengewoon lastig en arbeidsintensief is. Zorginstellingen mogen winst maken van de wetgever en incidenteel is er een verklaring te geven. Het resultaatgericht indiceren draagt verder bij tot het klimaat waarbinnen dit kan plaatsvinden. De PvdA, LST en SP vinden dit niet uit te leggen en volstrekt onacceptabel. Hoe kunnen deze organisaties deze winstcijfers laten zien terwijl er op de werkvloer bezuinigingen worden doorgevoerd en cliënten steeds minder zorg krijgen? De partij wil met andere fracties en het college in debat hoe deze excessen te bestrijden zijn en hoe we als stad en regio meer zicht krijgen op waar het geld voor goede zorg blijft. Ook hoop de partij van gedachten te kunnen wisselen over het voorkomen van dit soort praktijken.

Ter voorbereiding van het debat willen de politieke partijen de griffie verzoeken hoogleraar Openbare Financiën Harrie Verbon, programmamakers, het college dat op vragen van SP nader onderzoek heeft gedaan, alsmede lokale zorgaanbieders en cliëntenorganisaties uit te nodigen voor een informatieve sessie waarbij het onderzoek wordt toegelicht en mogelijkheden voor de lokale overheid worden gepresenteerd om dit soort misstanden te voorkomen.

Yusuf Çelik

Mijn naam is Yusuf Celik (40 jaar). Ik ben sinds 2022 wethouder Wonen, Wijken en Integratie in Tilburg voor de PvdA. Hiervoor was ik vanaf 2014 raadslid van de Partij van de Arbeid in Tilburg. Samen met mijn vriendin en onze twee dochters woon ik in de wijk Jeruzalem. Politiek gaat over mensen. Over zorgen,

Meer over Yusuf Çelik

Laat uw informatie achter