PvdA wil een sociale invoering van de nul-emissiezone

Door Bea Mieris op 4 maart 2024

Op 1 januari 2025 wordt het gebied binnen de ringbanen van Tilburg een nul-emissiezone. Dat is goed voor gezondheid en welzijn. Voor ondernemers en hun werknemers kan de invoering van deze zone financiële gevolgen hebben. De PvdA heeft hier gesprekken over gevoerd met ondernemers. Velen van hen vrezen voor hun voortbestaan. De PvdA-fractie ziet graag dat de nul-emissiezone per 1 januari 2025 op een sociale manier wordt ingevoerd met behoud van bedrijvigheid en werkgelegenheid. PvdA-raadslid Bea Mieris stelde vragen.

Het doel van de nul-emissiezone is het verbeteren van klimaat en luchtkwaliteit, en het verminderen van geluidsoverlast. Voertuigen die te veel uitstoten, mogen dan niet meer het gebied binnen de ringbanen in. Dit is gunstig voor de gezondheid en het welzijn van de centrumbewoners en -bezoekers. De PvdA-fractie onderschrijft deze doelen. Toch maakt de fractie zich zorgen over de gevolgen van deze zone voor ondernemers en ambulante handel (zoals de kermis en de markt). Veel andere gemeenten blijken nog niet klaar te zijn voor de invoering van deze zones.

Bea vraagt het college hoe er gecommuniceerd wordt met ondernemers over de nul-emissiezone, en of hun zorgen bekend zijn bij het college. Daarnaast vraagt ze of er uitzonderings- of overgangsmogelijkheden zijn voor ondernemers om over te schakelen op schoon vervoer. Een aantal gemeentes maakt tot 2030 een uitzondering voor ambulante handel. Bea vraagt of de gemeente Tilburg gesprekken voert met kermis- en markthandelaren. Ze vraagt of het college zo’n uitzondering voor hen overweegt. Ook vraagt ze of het wagenpark van de gemeente zelf al wel voldoet aan de nul-emissie-eisen.

De nul-emissiezone wordt aan de hand van een kentekencheck gehandhaafd. Bea vraagt daarom hoe de gemeente om zal gaan met voertuigen uit het buitenland, die niet gecheckt kunnen worden. Ook vraagt ze hoe er omgegaan wordt met voertuigen van binnenstadbewoners die niet aan de eisen voldoen. Ten slotte vraagt Bea of het college voorbereid is op mogelijke extra parkeerdruk net buiten de binnenstad.

Hier lees je Bea’s vragen terug.

Ik ben Bea Mieris, gemeenteraadslid voor de PvdA in Tilburg. Alle mensen in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor jong en oud gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde wijk geeft meer kansen aan mensen met een lagere inkomens op een beter leven. Er moeten vooral