Stefan’s politieke top drie: “Tilburgers centraal, niet het systeem”

Door Stefan Jansen op 2 maart 2024

Op 16 maart 2022 ging Tilburg naar de stembus, en werden Stefan JansenBea Mieris en Aziza Aboulkacem gekozen in de gemeenteraad namens de PvdA. Deze maand is het daarmee precies twee jaar geleden. Dat betekent dat ze op de helft zijn van hun raadslidmaatschap, dat vier jaar duurt. Een ideaal moment om de balans op te maken. We stellen onze raadsleden daarom ieder de volgende vraag: wat zijn jouw drie grootste politieke successen in de eerste twee jaar?

Als raadslid zijn Stefan’s portefeuilles goed samen te vatten met het woord ‘sociaal’. Zo houdt hij zich veel bezig met bestaanszekerheid/armoedebeleid, werk en inkomen en de sociale basis van de gemeente Tilburg. Hij vindt het belangrijk dat “alle Tilburgers dezelfde kansen krijgen, ongeacht in welke wijk, buurt of dorp je wieg heeft gestaan of waar je naar school gaat. Of wie je moeder of opa ook is. Dat wij als Tilburgers weer centraal komen staan en niet het systeem.” In zijn top drie komt deze sociale inslag nadrukkelijk naar boven.

1. Beter bereik en toegankelijkheid van de regelingen voor minima-huishoudens

Stefan diende in 2022 een motie in om een overzicht te laten creëren van de vele regelingen en voorzieningen voor minima-huishoudens in de gemeente. Naar aanleiding van Stefan’s motie is er sinds eind 2023 een overzicht dat te vinden is op de gemeentewebsite. Zo wordt het makkelijker voor mensen om te vinden op welke regelingen ze aanspraak maken.

Het overzicht bevat de verschillende uitvoerders en criteria van elke regeling. Het wordt verder onderzocht hoe het systeem kan worden vereenvoudigd. Bijvoorbeeld door een eenduidiger aanvraagsysteem, minder verscheidenheid in uitvoerders en meer gelijke voorwaarden. Ook wordt overwogen of de doelgroepen van en communicatie over de regelingen moeten worden aangepast. Dit alles draagt voor Stefan bij aan een Tilburg waar niet het systeem, maar de inwoners centraal staan.

2. Betere zichtbaarheid van en ondersteuning voor huiskamers van de buurt

Huiskamers van de buurten zijn kleinschalige buurtontmoetingsplaatsen. De afgelopen tijd zijn er steeds meer van deze plaatsen gekomen in de gemeente Tilburg. Er is echter nog geen overzicht van waar ze zijn. Daarom riep Stefan in 2023 via een motie onder andere op om te inventariseren waar er al buurtontmoetingsplaatsen zijn, en waar er nog behoefte is aan ontmoetingsplaatsen in de buurt. Ook vraagt Stefan de gemeente om een plan te maken hoe Tilburg bestaande en nieuwe ontmoetingsplaatsen kan ondersteunen in de realisatie van ruime openingstijden, goed professioneel beheer en een brede programmering van activiteiten. Stefan vindt het belangrijk dat de gemeente ontmoeting stimuleert en mogelijk maakt, juist dichtbij in de buurt.

3. Oproep voor een Actieplan Fysieke en Digitale Toegankelijkheid

Ondanks de aandacht voor fysieke toegankelijkheid in het coalitieakkoord ‘Meer Voor Elkaar’, ontbrak het nog aan een actieplan voor de fysieke toegankelijkheid, bijvoorbeeld van gemeentelijke gebouwen, bushaltes en openbare toiletten. Er is tot op heden ook nog geen plan aan de raad voorgelegd voor het verbeteren van de digitale toegankelijkheid van gemeentewebsites en -apps, en die van Tilburgse maatschappelijke organisaties.

Stefan schreef daarom een motie die het college oproept om begin 2024 een actieplan Fysieke en Digitale Toegankelijkheid te presenteren, inclusief tijdspad en financiering. Ook vraagt de motie het college om ondersteuning te bieden aan organisaties bij het verbeteren van digitale toegankelijkheid van hun websites en apps. Zo wordt Tilburg een gastvrije en toegankelijke plek voor iedereen, een belangrijk punt voor Stefan.

4. De uitvoering van de witgoedregeling

Stefan zou Stefan niet zijn als hij toch een beetje buiten de lijntjes kleurt. Hij maakt er namelijk een top vier van, maar voor de witgoedregeling wordt een uitzondering gemaakt. In november 2022 werd een motie van Stefan aangenomen. De motie was erop gericht energiearmoede aan te pakken en werd met een ruime meerderheid aangenomen. Onderdeel van Stefan’s motie was om een witgoedregeling te lanceren. Nu is de regeling er. Deze gaat 3,6 miljoen euro kosten, maar maatschappelijk veel opleveren.

Het geld voor de regeling gaat namelijk naar 15.000 Tilburgers met een kleine beurs. Zij krijgen een voucher van 550 euro waarmee ze oud witgoed kunnen vervangen door nieuw, energiezuinig witgoed. Ze kunnen oude apparaten – die vaak veel energie verbruiken – omruilen bij verschillende Tilburgse witgoedzaken. Dat is goed voor de portemonnee van deze huishoudens, en voor het milieu. Stefan zegt erover in een interview: “[een maatregel] waarmee mensen met een laag inkomen aan de voorkant kosten besparen, en waar we tegelijkertijd duurzaamheidsdoelen mee halen. Daarmee creëren draagvlak voor de hele energietransitie en laten we zien dat we er als gemeente voor iedereen zijn.”

Stefan Jansen

Op 16 maart 2022 ben ik gekozen als raadslid namens de PvdA in mijn mooie en geliefde Tilburg. Samen met mijn vriendin en twee kinderen woon ik hier. Ik ben hier ook geboren en getogen en trots op onze stad. Mijn doel is dat Tilburg weer het thuis wordt van iedereen die in onze gemeente

Meer over Stefan Jansen