Subsidie voor Klimaatklussers: een dubbel duurzaam antwoord op de energiearmoede

Door Yusuf Çelik op 23 mei 2023

De PvdA Tilburg staat voor sociale en duurzame politiek. Deze waarden komen ook terug in het coalitieakkoord Meer Voor Elkaar waar Stefan en Yusuf aan mee hebben geschreven. We zijn blij dat het college het akkoord met goede voorstellen in de praktijk brengt. De subsidie die de Tilburgse Klimaatklussers in 2023 en 2024 gaan krijgen is een mooi voorbeeld waarin sociale en duurzame politiek samenkomen. De Klimaatklussers isoleren vrijwillig woningen van inwoners van de gemeente Tilburg die te maken hebben met energiearmoede. Met de subsidie kunnen ze nog meer woningen isoleren. Dat scheelt de inwoners energiekosten, en leidt tot minder energieverbruik in de gemeente. Dubbel duurzaam dus!

De Klimaatklussers zijn al een aantal jaar actief in Tilburg, en isoleren woningen van inwoners van de gemeente. Dit doen ze vrijwillig, waardoor bewoners alleen nog de materiaalkosten hoeven te betalen. Hierdoor wordt woningisolatie een stuk toegankelijker voor minderbedeelde Tilburgers. Voor de helft van de bewoners zijn de materiaalkosten echter ook al te hoog, schatten de Klimaatklussers. Hierdoor is woningisolatie dus alsnog niet toegankelijk voor een grote groep. Met de subsidie die de Klimaatklussers nu krijgen kunnen de materiaalkosten voor deze groep gedekt worden, waardoor ze nog meer Tilburgers aan een geïsoleerde woning kunnen helpen.

De aanpak van de Klimaatklussers – in combinatie met de subsidie van de gemeente – vormt een mooi antwoord op de toenemende energiearmoede door de stijgende energieprijzen. Hiermee besparen de bewoners namelijk energiekosten, en gaat het energieverbruik van de gemeente ook nog eens omlaag. Een sociaal én duurzaam initiatief tegen energiearmoede in de gemeente Tilburg! Yusuf, die ook de portefeuille verduurzaming heeft, zegt over de subsidie het volgende: “Zo kunnen we op een laagdrempelige manier zoveel mogelijk Tilburgers helpen met energiekosten besparen.” Lees het hele artikel van de Gemeente over de Klimaatklussers hier.

Yusuf Çelik

Mijn naam is Yusuf Celik (40 jaar). Ik ben sinds 2022 wethouder Wonen, Wijken en Integratie in Tilburg voor de PvdA. Hiervoor was ik vanaf 2014 raadslid van de Partij van de Arbeid in Tilburg. Samen met mijn vriendin en onze twee dochters woon ik in de wijk Jeruzalem. Politiek gaat over mensen. Over zorgen,

Meer over Yusuf Çelik