Tilburg lanceert Hospi Housing-campagne om het kamertekort onder studenten tegen te gaan

Door Yusuf Çelik op 18 juli 2023

In Tilburg is net als in veel studentensteden sprake van een groot kamertekort. In januari vroeg ons raadslid Bea aandacht voor dit kamertekort, en stelde Hospi Housing voor om het tekort te bestrijden. De gemeente lanceert nu samen met Fontys en Tilburg University een campagne om hospitaverhuur via Hospi Housing te stimuleren. Het doel is om in 2 jaar 200 studenten aan een kamer te helpen. Een duurzame en sociale oplossing voor het kamertekort!

De mogelijkheid bestaat om als hospita kamers in je huis te verhuren aan 1 of 2 studenten. Hier is echter weinig bekendheid over, terwijl veel mensen in Tilburg een kamer over hebben en veel studenten een kamer zoeken. Daar wil de gemeente met deze campagne verandering in brengen, en daarbij wordt Hospi Housing ingezet. Hospi Housing is een platform dat vraag en aanbod koppelt en verhuurders begeleidt bij het tijdelijk verhuren van een kamer in huis. Het platform heeft een groot netwerk van hosts, gastgezinnen en kamerzoekers en aanmelden is gratis.

Het doel is om over 2 jaar 100 studenten op jaarbasis te matchen aan lokale gastgezinnen en hosts. Onze wethouder Yusuf Çelik – met Wonen in de portefeuille – is blij met de campagne zegt hij: “hospita-verhuur draagt bij aan het verminderen van de druk op de woningmarkt voor studenten. Bovendien kunnen we zo voorzien in de behoefte van inwoners aan sociaal contact. Wat ons betreft dus een win-win-situatie.”

In Tilburg kan je zonder vergunning twee personen huisvesten als je zelf ook in de woning verblijft, ongeacht of dit een koop- of huurwoning is. Voor meer informatie en persoonlijk advies kan je contact opnemen met Hospi Housing via [email protected]. Hospi Housing legt persoonlijke connecties met alle hosts en gastgezinnen, en biedt begeleiding bij het tijdelijk in huis nemen van een student, waarbij de belangen van de student worden gewaarborgd, zowel financieel als qua veiligheid.

Yusuf Çelik

Mijn naam is Yusuf Celik (40 jaar). Ik ben sinds 2022 wethouder Wonen, Wijken en Integratie in Tilburg voor de PvdA. Hiervoor was ik vanaf 2014 raadslid van de Partij van de Arbeid in Tilburg. Samen met mijn vriendin en onze twee dochters woon ik in de wijk Jeruzalem. Politiek gaat over mensen. Over zorgen,

Meer over Yusuf Çelik