Gemeente gaat energiescans voor verenigingen en maatschappelijke organisaties subsidiëren

Door Yusuf Çelik op 16 mei 2023

‘Tilburg Groen en Duurzaam’, dat is een van de peilers in het coalitieakkoord Meer Voor Elkaar waar Yusuf en Stefan aan mee hebben geschreven. Het akkoord vormt de basis van de coalitie waar de PvdA Tilburg deel van uitmaakt. Als wethouder Wonen, Wijken en Integratie heeft Yusuf ook de portefeuille duurzaamheid voor gebouwen. De subsidie die verenigingen en maatschappelijke organisaties nu gaan krijgen voor energiescans van hun gebouwen past mooi bij het uitgangspunt dat in Tilburg ondersteuning geboden wordt bij verduurzaming waar nodig.

De energiekosten zijn de afgelopen tijd enorm hard gestegen. Deze problematiek raakt ook de verenigingen en maatschappelijke organisaties in de gemeente Tilburg. Organisaties die een belangrijke rol vertolken in onze samenleving. Afgelopen jaar werd er al een noodfonds van 4 miljoen euro opgezet om de toenemende energiekosten voor verenigingen en maatschappelijke organisaties te compenseren.

Met de nieuwe subsidie worden verenigingen en stichtingen ook geholpen om hun energieverbruik – en daarmee energiekosten – structureel omlaag te brengen. Het college schat dat er met de subsidie 25 verenigingen of maatschappelijke organisaties geholpen kunnen worden bij het uitvoeren van een energiescan. Met het toekomstbestendig maken van deze belangrijke verenigingen en maatschappelijke organisaties draagt deze subsidieregeling ook bij aan het op sterkte houden van de sociaal-maatschappelijke en culturele infrastructuur van Tilburg en hun rol in het bieden van kansengelijkheid in de gemeente Tilburg.

Het hele collegebesluit lees je hier terug.

Yusuf Çelik

Mijn naam is Yusuf Celik (40 jaar). Ik ben sinds 2022 wethouder Wonen, Wijken en Integratie in Tilburg voor de PvdA. Hiervoor was ik vanaf 2014 raadslid van de Partij van de Arbeid in Tilburg. Samen met mijn vriendin en onze twee dochters woon ik in de wijk Jeruzalem. Politiek gaat over mensen. Over zorgen,

Meer over Yusuf Çelik