Bea’s politieke top drie: “Iedereen moet prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving”

Door Bea Mieris op 2 maart 2024

Op 16 maart 2022 ging Tilburg naar de stembus, en werden Stefan JansenBea Mieris en Aziza Aboulkacem gekozen in de gemeenteraad namens de PvdA. Deze maand is het daarmee precies twee jaar geleden. Dat betekent dat ze op de helft zijn van hun raadslidmaatschap, dat vier jaar duurt. Een ideaal moment om de balans op te maken. We stellen onze raadsleden daarom ieder de volgende vraag: wat zijn jouw drie grootste politieke successen in de eerste twee jaar?

Voor Bea is dit alweer haar derde periode in de Tilburgse gemeenteraad. Al sinds het begin houdt ze zich veel bezig met groen en duurzaamheid. Maar ze komt ook op voor betaalbaar wonen en de daklozen in de gemeente Tilburg. “Alle mensen in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor jong en oud gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde wijk geeft meer kansen aan mensen met een lagere inkomens op een beter leven. Er moeten vooral betaalbare woningen gebouwd worden.” Dat komt dan ook naar voren in haar top drie.

1. Een betere aanpak van leegstand aan de Spoorlaan

Tot 2040 moeten er 25.000 betaalbare woningen worden toegevoegd om de woningnood in Tilburg te verlichten. Aan de Spoorlaan is 28.569m2 aan leegstaande kantoorruimte te vinden. Bea diende eind 2023 een motie in om leegstaande kantoorruimte om te zetten naar betaalbare woningen en woonwerk-concepten. De unaniem aangenomen motie riep het college op samen te werken met vastgoedpartners, ontwikkelaars en woningbouwcorporaties om nieuwe woningen te realiseren. Dat is ook nog eens duurzaam, want er hoeven geen nieuwe woningen gebouwd te worden om woonruimte te creëren.

In januari 2024 werd bekend dat de gemeente Tilburg een opvang- en doorstroomlocatie voor Oekraïners en statushouders gaat openen in een van de leegstaande kantoorpanden aan de Spoorlaan. Een mooie eerste stap richting invulling van Bea’s motie!

2. Aandacht voor de kwetsbare dakloze EU-burger in actieplan ‘Iedereen een (t)huis’

Bea zet zich in voor betere opvang van dakloze kwetsbare EU-migranten in Tilburg. Haar motie om deze groep beter op te vangen werd ingevuld in het regionaal actieplan ‘Iedereen een (t)huis’. Het plan, gericht op regio Midden-Brabant, inclusief Tilburg, streeft naar een structurele aanpak van groeiende dakloosheid. Het omvat preventie en het ‘wonen eerst’-principe, waarbij daklozen snel huisvesting krijgen. Samenwerking met diverse partijen is een kernprincipe, met korte-termijnacties zoals preventie van dakloosheid en winteropvang. Voor dakloze EU-migranten worden maatregelen genomen, waaronder uitbreiding van ondersteuning door Stichting Barka en opvang door De Traverse na sluiting van de winteropvang.

3. Eerste vrouw in de Raad van Elf: een groen-oranje team van en voor iedereen!

In 2022 diende Bea een motie in om ervoor te zorgen dat carnaval in Kruikenstad echt een feest van en voor iedereen kan worden. De traditie van carnaval is namelijk belangrijk voor een breed publiek, maar Prins Carnaval en de Raad van Elf zijn tot nu toe altijd mannen geweest. Er was weinig veranderd sinds er in 2017 al aandacht werd gevraagd voor het gebrek aan diversiteit bij de Carnavalsstichting Tilburg. Bea’s motie riep op tot gesprekken met de stichting om de invulling van de Prins en de Raad van Elf inclusiever te maken. Het doel? Dat iedereen zich welkom voelt bij Carnaval in Kruikenstad, met een carnavalsteam als afspiegeling van de samenleving.

De gesprekken zijn er inmiddels geweest. Tijdens de afgelopen 11-11 werd traditioneel de Raad van Elf bekendgemaakt. Voor het eerst ooit zit er nu een vrouw in de Raad: de 44-jarige Petra Brouwer. Dat werd hoog tijd!

Ik ben Bea Mieris, gemeenteraadslid voor de PvdA in Tilburg. Alle mensen in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor jong en oud gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde wijk geeft meer kansen aan mensen met een lagere inkomens op een beter leven. Er moeten vooral